Alle virksomheter som ilegger kontrollsanksjoner skal senest innen 1. desember rapportere om forventet antall for det kommende år til Parkeringsklagenemnda.

Virksomhetene får tilsendt en faktura basert på denne rapporteringen.

I tillegg får virksomhetene tilgang til saksbehandlersystemet vårt slik at de kan komme med dokumentasjon og uttalelse til klagers anførsler.

Dersom din virksomhet ikke har rapportert, blitt fakturert eller fått tilganger til saksbehandlersystemet, ber vi om at  det tas kontakt med oss.

Som profesjonell part må virksomhetene selv vurdere hva som bør legges ved av dokumentasjon og uttalelser i forhold til klagers anførsler. I saker vedrørende klage på kontrollsanksjon må kopi av kontrollsanksjonen, bilder tatt ved ileggelsen, dokumentasjon som viser hvordan området er skiltet, eventuelt link til den aktuelle plassen i parkeringsregisteret ligge i saken. Ofte er det lurt å vise kjøretøyets plassering ift skiltingen hvis ikke dette fremkommer på bilder tatt ved ileggelsen. Klagers brev og virksomhetens svarbrev bør også ligge i saken. Dersom det er innvilget dispensasjoner fra forskriften, bør dette vurderes legges ved.

I saker vedrørende fjerning må virksomhetene dokumentere at vilkårene for å  fjerne etter § 38 er tilstede.

Viktig for virksomhetene å huske på:

  • dokumentèr kravet og kommenter anførsler.
  • uttalelse / dokumentasjon må legges inn innen 21 dager etter at sak er opprettet.
  • holde «min side» oppdatert i saksbehandlersystemet.
  • følge med i virksomhetens egne saker.
  • signere og returnere mottakskvittering når vedtak er mottatt.

Forkynnelser av vedtak:

Alle saker som er realitetsbehandlet av nemnda får virkning som dom og skal derfor forkynnes partene. Dette innebærer at vedtakene må sendes per post og at vedlagte mottakskvittering må signeres og returneres. Virksomhetene kan også skanne inn og returnere mottakskvitteringen per e-post. Det er viktig at dette gjøres innen den oppgitte fristen for å slippe at forkynnelsen må formidles via stevnevitne. Dersom avgjørelsen ikke er bragt inn for tingretten innen fire uker og begge parter har signert og returnert mottakskvitteringen, er avgjørelsen rettskraftig.

Fakturering:

Virksomhetene blir fakturert et bestemt beløp per ilagte kontrollsanksjon. Antall kontrollsanksjoner skal derfor meldes inn innen gitt frist.
I tillegg vil virksomhetene bli fakturert en sum for hver sak som tapes og en sum for hver sak som trekkes av andre grunner enn forhold som skyldes klager. I saker der klager gis delvis medhold, ansees saken som tapt da det var nødvendig for klager å bringe saken inn for nemnda for å få justert beløpet på kontrollsanksjonen. Det antas at jo bedre saksbehandling som gjøres av virksomhetene i første omgang, desto færre saker vil virksomhetene tape eller måtte trekke i nemnda.
Saker som blir trukket utelukkende på grunn av forhold som skyldes klager, er ikke virksomhetene pliktig å betale for. Dersom virksomheten anfører dette, må dokumentasjon på forholdet sendes sekretariatet sammen med meldingen om at saken trekkes.
Når skyldes forholdet utelukkende klager?  Dersom klager, i sin klage til nemnda, legger ved dokumentasjon på P-tillatelse eller på en akuttsituasjon som ikke har blitt forevist til virksomheten i første omgang, vil forholdet skyldes klager kun der virksomheten aktivt i sin behandling av klagen konkret har bedt klager om å legge ved dette. Det er ikke nok at virksomheten ved sin behandling kun har informert klager om at eventuell dokumentasjon må legges ved.
Det stilles således krav til at virksomheten aktivt må veilede klager underveis i behandlingen hos virksomhetene.

Forskrift om brukerfinansiering av Parkeringsklagenemnda kan du finne på Lovdata.